• Professionele begeleiding
  • Advies op maat
  • Betrouwbaar en betrokken
  • Geen verwijzing nodig

10 manieren om meer water te drinken

1. Grote glazen 

Maak het jezelf makkelijk en drink uit een groot glas. Het drinken uit grote glazen maakt echt een verschil. Je drinkt nu per keer veel meer, zonder dat je je glas hoeft te her vullen.

 

2. Geef je water een smaakje

Vind jij water niet lekker of saai? Voeg dan eens wat fruit of kruiden toe aan jouw glas water. Ik vind zelf bijvoorbeeld munt of citroen heerlijk in mijn water. 

 

3. Download een app

Probeer eens een app op je telefoon die jou helpt herinneren om water te drinken en dit nauwkeurig voor je bijhoudt. Denk hierbij aan bijvoorbeeld ‘Water your body’ of ‘Herinnering voor water drinken’. Zulke apps werken super motiverend. 

 

4. Vaste momenten 

Drink op vaste momenten, zo ontwikkel je voor jezelf een patroon. Drink bijvoorbeeld water bij iedere maaltijd. Wanneer je bij elke maaltijd twee glazen water drinkt zit je al bijna aan de één liter water op een dag.

 


5. Timer op je telefoon 

Je kunt ook het alarm van je telefoon zetten of herinneringen in je digitale agenda zetten. Je krijgt dan een melding als het weer tijd is om te drinken. Het lijkt misschien overdreven, maar wanneer je jezelf echt nog moet aanleren om voldoende te drinken is dit zó handig. Je bouwt nieuwe gewoontes namelijk echt op door consistentie. Na verloop van tijd kan je ook zonder melding aanvoelen wanneer het tijd is om te drinken. 

6. Bruiswater 

Kies voor bruis water als afwisseling op water en thee. Bruis water is namelijk net zo dorstlessend, maar geeft jou toch net even een andere beleving. 

 

7. Flesje water 

Door het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken, zal je sneller meer water binnen krijgen. Zorg er daarom voor dat je altijd een flesje water in de buurt hebt staan. Ook wanneer je buiten de deur een afspraak hebt, is het verstandig om je flesje mee te nemen. Ook kan je een flesje water neerzetten op plekken waar je vaak bent. Zo zul je niet snel iets anders dan water drinken. Zelf raad ik dit soort flessen aan. Makkelijk om mee te nemen, lekken niet en zien er ook nog eens super leuk uit!

 

 

 



8. Bestel water 

Wanneer je uit eten gaat of een drankje buiten de deur gaat doen, vraag dan altijd om een extra glas water naast je koffie, wijntje of sapje. Bij het diner kan je om een karaf water vragen. 

 

9. Gekoeld water 

Als je van gekoeld water houdt, zorg er dan voor je dat je altijd een grote (1,5 / 2 liter) fles water in de koelkast hebt staan. Zo zie je heel makkelijk hoeveel je gedronken hebt en het is heerlijk lekker koud. Mijn zusje heeft dit bij ons thuis geïntroduceerd en ik merk echt dat ik er meer drink als mijn water goed koud is. 

 

10. Drink meer thee

Water kan soms gaan vervelen, haal daarom (vooral nu de koude dagen eraan komen) lekkere theesoorten in huis. Thee kan altijd, ‘s ochtend bij het ontbijt, op kantoor of ‘s avonds op de bank. Zelf maak ik graag verse gemberthee of verse muntthee. Door het grote aanbod thee en de vele smaakjes kan je eindeloos variëren. 

 

Wat zijn jouw tips op meer water binnen te krijgen?

 

Auteur: Gerdy Beelen, Gezondheidswetenschapper en Voedingsdeskundige.

 



«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.