• Professionele begeleiding
  • Advies op maat
  • Betrouwbaar en betrokken
  • Geen verwijzing nodig

Weinig eten is niet gezond

Veel mensen die starten met gezond leven of afvallen hebben de neiging om te weinig te gaan eten. Ze gaan producten  en voedingsmiddelen verbannen, scheppen extreem kleine porties op of slaan zelfs maaltijden over. Velen zien weinig eten en zo min mogelijk calorieën binnenkrijgen als gezond en positief. Weinig eten is echter helemaal niet gezond en je bereikt er jouw doel niet mee. Hoe dat precies zit en hoe je wel op een gezonde manier leert eten en afvallen leg ik uit in het artikel van vandaag.  

Mogelijke gevolgen van weinig eten

 

  • Je lichaam krijgt bij weinig eten een tekort aan vitaminen en mineralen.
  • Afvalstoffen verlaten je lichaam niet optimaal.
  • Je spieren gaan eiwitten afbreken waardoor je je vermoeider voelt. Ook heb je kans dat er spiermassa verloren gaat.
  • Je wordt een minder fijn persoon voor de mensen om je heen. Vaak word je chagrijnig en futloos.
  • Je metabolisme raakt in de war, je schildklier gaat langzamer werken en je lichaam gaat veel minder verbranden.
  • Te weinig eten kan er ook voor zorgen dat je diverse klachten krijgt. Denk aan kapotte nagels, droog haar, slapeloosheid en duizeligheid. 
  • Weinig eten houd je niet lang vol. Je wordt er chagrijnig en slap van. Hierdoor ben je er snel zat van, waardoor je zult terugvallen in je oude patroon.
  • Door weinig eten krijg je trek, Soms dezelfde dag, soms de volgende dag en soms zelfs pas na een week of na een maand, uiteindelijk ga je de neiging krijgen om heel veel te eten. Hiermee compenseer je vaak gemakkelijk het gecreëerde energietekort en je valt niet af.
  • Je gemoedstoestand gaat achteruit van weinig eten, je voet je minder fit, energiek en gelukkig.
  • In hele extreme gevallen kan een lichaam zelfs bepaalde functies op een lager pitje zetten of helemaal uitschakelen. Mensen die zeer lang (veel) te weinig eten krijgen het koud, kunnen last krijgen van huidproblemen en/of haaruitval en er kan zelfs onvruchtbaarheid ontstaan.

 

Als je vaak te weinig eet kan je lichaam niet optimaal presteren. Je hebt weinig energie, een slecht concentratievermogen, je weerstand is verlaagd en je hebt het vaak koud. Soms vallen deze symptomen niet op door gewenning en komen ze pas naar boven wanneer je overstapt op een gezond en volwaardig voedingspatroon. Op lange termijn kan te weinig eten leiden tot spier- en botafname en een disbalans in je hormoonhuishouding.

 

Hoe werkt gezond leven en afvallen dan wel?

Gezond leven draait er in mijn visie om dat je je lichaam alles geeft wat het nodig heeft, zodat jij je fit, energiek en gelukkig kunt voelen. Veel mensen denken dat vitamines alleen in groenten en fruit zitten, maar dat is niet waar. Je hebt veel verschillende voedingsmiddelen nodig om alle voedingsstoffen binnen te krijgen. Ook melkproducten, volkoren producten, noten, peulvruchten, kaas, ei, vis, vlees(vervangers) en alle andere gezonde componenten van onze voeding bevatten hun eigen vitamines, mineralen en andere nuttige voedingsstoffen. Voldoende en gevarieerd gezond eten, zorgt er dus voor dat ons lichaam alles binnenkrijgt wat het nodig heeft en zodat het goed kan functioneren. Op deze manier voorkom je vage klachten zoals hoofpijn, haaruitval en een futloos gevoel. 

 

Maar je moet toch minder eten om af te vallen?

Je moet inderdaad minder eten dan je verbruikt om af te vallen. Dit verschil hoeft echter niet heel groot te zijn. Het is belangrijk dat je iets minder calorieën binnen krijgt, maar vaak is het helemaal niet nodig om minder te eten. Wanneer je wilt afvallen is het heel belangrijk om te beseffen dat je geduld moet hebben wanneer je een langdurig resultaat wilt zien. Je kunt leren om handige en slimme keuzes te maken. Begin met kleine veranderingen. In mijn praktijk ligt de focus op het maken van gezondere keuzes. Laat bijvoorbeeld je saus bij de maaltijd  weg, gebruik halfvolle melk en yoghurt in plaats van de volle variant, wissel je glas cola om voor een glas water en pak een bakje druiven in plaats van en zak M&M's. Jezelf uithongeren heeft niks met gezond leven te maken, daarnaast is jezelf uithongeren totaal niet nodig om jouw doel te behalen. Het is belangrijk om een klein energietekort aan te houden, maar ga niet minder eten dan de aanbevolen energiebeperking van 1500 kcal voor vrouwen of 1800 kcal voor mannen.

 

Mijn advies als voedingsdeskundige 

Als jij wilt afvallen of gezonder wilt leven, richt je dan op voldoende gezonde voedingsmiddelen binnenkrijgen in plaats van op zo weinig mogelijk eten. Van een extra stuk fruit of een extra volkoren boterham zul je echt niet aankomen. Niet alleen geef je jouw lichaam dan wat het nodig heeft, je voelt je ook stukken beter en zult deze manier van eten ook op lange termijn kunnen volhouden. Bij afvallen is het belangrijk om te focussen op meer beweging en gezondere keuzes maken. 

Daarnaast vind ik het belangrijk om af en toe iets ongezonds te nemen dat jij écht heel lekker vindt. Het is belangrijk dat je een patroon weet te ontwikkelen dat je voor een langere periode volhoudt. Een leven lang niks ongezonds meer eten ga jij (en ik ook) niet volhouden en werkt uiteindelijk alleen maar demotiverend als je merkt dat het je niet lukt. Ik adviseer daarnaast vaak om zes dagen per week een energietekort te creëren om vervolgens één dag ongeveer op onderhoud te eten. Dit geeft iets meer speling, waardoor je deze manier van eten ook op de lange termijn volhoudt.

 

Kun jij wat hulp gebruiken?

Heb jij hulp nodig bij het opstellen van een gezond, voedzaam en duurzaam voedingspatroon? Je kunt je aanmelden voor de persoonlijke LITE begeleidingstrajecten. Met mijn kennis als gediplomeerd gezondheidswetenschapper en voedingsdeskundige leer ik je op een gezonde en verantwoorde manier jouw doelen te behalen. Een gezond lichaam is en blijft immers toch het allerbelangrijkste.

 

 

Auteur: Gerdy Beelen, Gezondheidswetenschapper en Voedingsdeskundige

 



«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.