• Professionele begeleiding
  • Advies op maat
  • Betrouwbaar en betrokken
  • Geen verwijzing nodig

Gezond eten met Pasen - tips en aandachtspunten

Het is bijna Pasen. Bij deze wil ik je daarom alvast hele fijne paasdagen wensen.  De paasdagen zijn voor veel mensen heel gezellige dagen, die vaak gepaard gaan met veel en lekker eten. Ook liggen de supermarkten vol met lekkere luxe broodjes en paaseitjes rond deze tijd. Daarom krijg ik, heel begrijpelijk, vaak de vraag hoe je je gezonde leefstijl vast kunt houden tijdens de paasdagen. In dit artikel geef ik daarom een aantal tips en aandachtspunten op het gebied van gezond eten en leven om mee te nemen tijdens het paasfeest. 

Mijn kijk op een gezonde leefstijl

Een gezonde leefstijl hebben, wil niet zeggen dat je altijd en zonder uitzonderingen gezond eet en veel beweegt. Voor mij zijn feestdagen zoals Pasen juist een moment dat ik minder bezig ben met 'gezond' leven en eten. Vaak eet je net wat meer en net wat ongezonder dan op andere dagen. En dat is naar mijn idee helemaal prima. Gezond leven draait uiteindelijk om het vinden van een balans tussen gezonde en minder gezonde keuzes. Dit betekent dat er ook minder gezonde dagen bij zullen zitten. Zo is het leven nou eenmaal. Bewust ongezond genieten kan ook af en toe heerlijk zijn. Zolang jij bewust kiest voor wat jij eet en daar de verantwoordelijkheid voor neemt is alles goed. 

 

Mijn tips als voedingsdeskundige 

 

1. Wat wil jij?

Ten eerste is het belangrijk om te weten dat je niet aankomt van 2 dagen wat meer en wat ongezonder eten. Ook heeft jouw gezonde leefstijl niet ineens geen zin meer als je 2 dagen wat meer en wat ongezonder eet. Stel jezelf daarom als eerste de vraag: "Wil ik tijdens de feestdagen enigszins opletten op mijn voeding en gezond leven?" Soms is het antwoord een hele duidelijke nee en soms is dat een duidelijke ja. Alles is prima, zolang jij er maar zelf bewust voor kiest wat jij belangrijk vindt. Er zijn nou eenmaal periodes in het leven dat je meer wilt opletten op je voeding en gezondheid dan andere periodes. 

 

2. Bepaal jouw waardevolle genietmomenten

Bepaal vooraf de momenten waarop jij het liefst iets ongezonds wilt nemen. Wat vind jij waardevolle momenten waarop jij ook écht kunt genieten van het eten en drinken dat je naar binnen werkt. Bijvoorbeeld het paasontbijt samen met je familie of het zelfgemaakte toetje van je vriendin. Buiten deze momenten zou je ervoor kunnen kiezen om wat meer op te letten en voornamelijk gezondere keuzes te maken. 

 

3. Hoe lekker vind jij het écht?

Beoordeel datgene dat voor jou staat. Hoe lekker vind jij dit écht en hoe graag zou je het op dit moment willen eten? Dit kan enorm helpen om je op feestdagen vol met snacks, hapjes en paaseitjes niet helemaal vol te eten. Neem een paar seconden of minuten de tijd om wat beter na te denken of je het product écht wilt opeten, of dat je het stiekem toch niet zo nodig vindt.

 

4. Drink voldoende

Soms schiet drinken erbij in op zulke dagen. Dit kan ervoor zorgen dat je een dorstprikkel gaat verwarren met trek en onverzadigbaar aan het snacken slaat. Probeer, juist ook op speciale dagen, te letten op dat je voldoende drinkt. 

 

5. Gezonde alternatieven

Zorg voor lekkere en gezonde alternatieven op de momenten dat je wel een beetje gezonder wilt doen. Gezond eten kan namelijk net zo lekker zijn. 

 

6. Beweging

Tijdens feestdagen vind ik het vaak heerlijk om toch even in beweging te zijn. Dit zijn niet per se superintensieve sportmomenten, maar een stuk wandelen of fietsen vind ik superfijn. Dit kun je bovendien gezellig samen met de mensen doen waar je Pasen mee viert. Onthoud wel dat ook voor sporten en bewegen geldt dat een paar dagen extra rust nemen er niet voor zorgt dat al je progressie weg is of dat je je conditie en spierkracht verliest. Heb jij geen zin om met Pasen te bewegen? Start dan gewoon lekker de komende week weer.

 

7. Stop zelfmedelijden

Als je ervoor kiest om tijdens de paasdagen wél goed op te letten op je voeding en gezonde leefstijl, besef dan goed dat dit jouw keuze is. Je bent snel geneigd je zielig te voelen als je dingen moet afslaan. Trap niet in die valkuil. Besef heel goed dat je het doet omdat jij je er goed bij voelt. Er is niemand ter wereld die je verbiedt om dingen te eten. Jij kiest er deze dagen bewust voor om wel of geen gezonde keuzes te maken, met jouw persoonlijke doel en afwegingen in het achterhoofd. 


8. Haal niet te vroeg ongezonde producten in huis

Van twee paasdagen wat meer en ongezonder eten dan normaal kom je echt niet aan. Maar wat ik vaak zie gebeuren is dat mensen al een week (of weken) van tevoren ongezonde paasproducten in huis halen. Probeer dit te voorkomen, wat zo voorkom je dat je voor een langere periode ongezonder leeft. Dan is de kans namelijk groter dat je je minder fit gaat voelen en dat je dit zult terugzien op de weegschaal. Op de twee paasdagen kun je gerust wat extra snoepen zonder je schuldig te voelen. Pak jouw gezonde gewoonten daarna gewoon weer op. 



9. Ga genieten

Genieten zou deze dagen in mijn ogen echt bovenaan moeten staan. Zoals ik hierboven al benoemde vind ik het wel belangrijk om te beoordelen of jij écht zin hebt in wat er voor je staat of wat je wordt aangeboden. Is dit het geval, neem dan gewoon waar je zin in hebt en geniet zonder schuldgevoel van wat jij eet en drinkt. En vergeet daarnaast niet dat genieten niet per se ongezond hoeft te zijn. Het internet staat vol met heerlijke gezonde recepten die geschikt zijn voor de paasdagen.

 

10. Gezondheid is meer dan voeding en beweging

De paasdagen zijn voor veel mensen superleuk. Je geniet van waardevolle tijd met je familie en vrienden en van lekker eten. Het is ook heel gezond om herinneringen te maken en te genieten van fijn gezelschap. De feestdagen kunnen enorm bijdragen aan een mentale boost, die we allemaal in deze tijd wel kunnen gebruiken. De focus op een gezonde leefstijl even verzetten kan ook heel gezond en fijn zijn. In mijn begeleidingstrajecten geef ik mijn cliënten ook altijd mee dat er naast gezonde voeding en veel bewegen nog zó veel andere factoren zijn die bijdragen aan een gezond en gelukkig leven. 

 

Conclusie

Stel niet te hoge eisen aan jezelf. Gezond leven betekent niet dat je nooit meer iets ongezonds mag eten. Dit houdt niemand vol. Af en toe lekker genieten van iets ongezonds, hoort gewoon bij een gezonde leefstijl. In mijn ogen zijn de paasdagen hele waardevolle momenten (in waardevol gezelschap) om bewust te genieten van wat meer en ongezonder voedsel dan normaal. Ik vind het wel altijd een heel goed idee om jezelf af te vragen of je écht geniet van wat je eet en drinkt. Dit helpt je te bepalen welke ongezonde producten jouw favorieten zijn. Zo kun je dingen die dat niet zijn, makkelijker laten staan. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat een aantal dagen lekker genieten van ongezondere producten je kan helpen om na het paasweekend je gezonde leefstijl weer helemaal op te pakken. Geniet dus lekker van de paasdagen, zoals jij dat zelf wilt. Sta achter jouw keuzes, of dat nou 'gezond' of 'ongezond' is en dan is alles goed. 

 

Auteur: Gerdy Beelen, Gezondheidswetenschapper en Voedingsdeskundige 

 



«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.