• Professionele begeleiding
  • Advies op maat
  • Betrouwbaar en betrokken
  • Geen verwijzing nodig

Met deze 7 tips word je fit zonder sportschool

Beweging is heel gezond, dat weet iedereen. Naar de sportschool gaan is echter voor sommige mensen een stap te ver of simpelweg niet mogelijk. Zo is voor sommige mensen een sportschool abonnement te duur, of is de sportschool niet in de buurt. Ook vinden sommigen het onprettig om in de sportschool omringd te zijn door allemaal fitte en afgetrainde mensen. De sportschool is dus zeker niet iedereen z'n ding. Gelukkig is naar de sportschool gaan niet de enige manier om fit te worden en te blijven. Daarom deel ik vandaag 7 tips om zonder sportschool fit te zijn. 

 

Gezondheidswinst

Allereerst is het goed om te weten dat elke vorm van bewegen op elke intensiteit gezondheidswinst oplevert. Zo is bekend dat matig intensief bewegen zorgt voor een verlaging van het sterfterisico. Verder zorgt bewegen bijvoorbeeld voor een verlaging van de kans op hart- en vaatziekten en sommige soorten kankerBewegen doe je voor je algehele fitheid, om je stofwisseling te stimuleren en om je spieren en gewrichten soepel te houden. Intensievere vormen van sport zijn belangrijk voor onder andere conditie, spierkracht, behendigheid en coördinatie. Een combinatie van deze twee zou dus het meest ideaal zijn. 

 

Fit zonder sportschool - Mijn tips als gezondheidswetenschapper

Tip 1: Stel haalbare doelen

Begin met de vraag: wat wil je bereiken? Zorg dat je een heel specifiek doel voor jezelf formuleert. "Ik wil weer fit worden" is in mijn ogen te breed geformuleerd. Want wanneer ben je fit? Stel concrete doelen. Waarschijnlijk wil je je fitter voelen, gezonder, lekkerder in je vel zitten of meer energie krijgen. Of wil je weer zonder buiten adem te raken de trap op kunnen lopen? Zo kun je je voortgang een stuk beter bijhouden. Dit zal uiteindelijk erg bijdragen aan je motivatie. 

 

Tip 2: Youtube video's 

Youtube staat vol met geweldige workouts om thuis uit te voeren. Vaak heb je niet eens attributen nodig. Een Youtube workout kun je overal doen, ook bijvoorbeeld even tussendoor in je lunchpauze. De workout video's op Youtube lopen uiteen van yoga oefeningen tot HIIT workouts. Voor iedereen en elk doel zijn passende video's te vinden. 

 

Tip 3: Doe het samen, motiveer elkaar

Hoe zorg je ervoor dat je gemotiveerd blijft en dat je niet na een week de handdoek in de ring gooit? Het kan voor veel mensen handig zijn om samen met iemand te werken aan een gezondere leefstijl. Denk bijvoorbeeld aan je huisgenoot, je partner of je moeder. Een afspraak om samen te sporten is voor velen een goede stok achter de deur.

 

Tip 4: Dagelijkse beweging

Veel mensen (ook mensen die wel naar de sportschool gaan) vergeten dagelijks genoeg te bewegen. Als je het grootste deel van de dag vrijwel alleen maar zit, kom je nog niet aan de richtlijnen voor voldoende beweging. Leg daarom je focus op een algemeen actief leven. Onthoud goed dat je je echt niet per se hoeft uit te sloven op de loopband in de sportschool om fit te zijn. Als je dagelijks veel beweegt door bijvoorbeeld te wandelen of te fietsen, maar ook door huishoudelijke klusjes te doen, zoals stofzuigen, dan is dat enorm goed voor je lichaam en gezondheid.

 

 

Tip 5: Beweeg op een manier die jij leuk vindt

Houd jij bijvoorbeeld erg van teamsporten zoals voetbal of volleybal? Ga dat dan doen. Ben jij gek op muziek en dansen? Kies dan deze manier van beweging. Of als jij zwemmen ontspannend vindt, neem dan een abonnement bij een zwembad bij jou in de buurt. Het is belangrijk dat je iets doet wat je leuk vindt. Niemand zegt dat je naar de sportschool moet. Wanneer je beweegt op een manier die echt bij jou past, zul je het veel langer kunnen volhouden dan wanneer je jezelf verplicht te sporten in de sportschool.  

 

Tip 6: Stappenteller

Veel telefoons hebben tegenwoordig standaard een stappenteller geïnstalleerd. Zelf gebruik ik een Fitbit. Door de Fitbit word je een stuk bewuster van hoe actief je eigenlijk bent op een dag. Ook is het leuk om voor jezelf nieuwe doelen te stellen. Zo begon ik zelf met het doel om 6000 stappen per dag te lopen. Inmiddels loop ik al meer dan een jaar elke dag 10000 stappen. Heerlijk om jezelf op een gezonde manier steeds weer uit te dagen. Een Fitbit geeft superveel motivatie om dagelijks voldoende te bewegen. En als je in een uur niet voldoende hebt bewogen, word je hier met een trilling aan herinnerd. Lees hier het artikel over hoe ik door middel van de Fitbit ben afgevallen. 

 

Tip 7: Eet jezelf fit 

Je kunt sporten en bewegen wat je wilt, maar als je voedingspatroon voornamelijk uit ongezonde voeding bestaat, is het moeilijk om fit te zijn en te blijven. Vraag jezelf af waar jij (kleine) aanpassingen zou kunnen maken richting een gezonder voedingspatroon. Het is belangrijk om  gebalanceerd en gevarieerd te eten met veel groente, fruit en andere gezonde koolhydraten, eiwitten en vetten. Ga ongezonde voeding echter niet helemaal verbannen. Vind een manier van eten die je je hele leven vol kunt houden. Het belangrijkste is dat je je focust op gezonde voedingsstoffen. Kies niet voor korte-termijn oplossingen en crash-diëtenGa voor een lange termijn optie door te kiezen voor een voedingspatroon dat voor jou haalbaar is. 

 

Conclusie

Is de sportschool niks voor jou? Dan is dat ook prima. Het is het belangrijkste dat jij een vorm van beweging vindt die écht bij jou past. Er zijn genoeg andere manieren om fit te worden of te blijven. Ga niet naar de sportschool omdat iedereen dat doet, maar vraag jezelf af wat jij leuk vindt. Mijn advies zou zijn om een beweeg- en voedingspatroon te kiezen dat jij op de lange termijn gaat volhouden, daar heb je uiteindelijk veel meer aan. 

 

Auteur: Gerdy Beelen, Gezondheidswetenschapper en Voedingsdeskundige 

 



«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.