• Professionele begeleiding
  • Advies op maat
  • Betrouwbaar en betrokken
  • Geen verwijzing nodig

Wat is de juiste portiegrootte van noten?

Veel mensen weten inmiddels dat noten gezond zijn. Ze bevatten veel goede voedingsstoffen. Hierdoor wordt er vaak gedacht dat je er onbeperkt van kunt eten. Helaas is dit zeker niet waar. 

Waarom zijn noten gezond?

Noten bevatten veel goede vetten en eiwitten. Ook bevatten ze ontzettend veel vitamines en mineralen. Onder andere ijzer, vitamine E en verschillende soorten vitamine B. Ik zou je daarom zeker aanraden regelmatig noten te eten.

Het ‘gevaar’ van noten

Noten zijn dus superlekker en gezond, helaas zijn ze ook enorm calorierijk. Als je wilt afvallen, of niet wilt aankomen, is dit nadelig. Noten bevatten gemiddeld 600-700 calorieën per 100 gram. Doordat het zo’n lekkere en makkelijke snack is, eet je er al snel (te)veel van. Hierdoor kan je calorie inname behoorlijk oplopen.

Het is dus belangrijk om te letten op je portiegrootte. Ik focus me in deze post op de aanbevolen portiegrootte voor noten als tussendoortje.

De juiste portiegrootte

Houd bij alle soorten noten een klein handje aan als portiegrootte. Dit staat gelijk aan zo’n 15-30 gram. Een klein handje noten zal ongeveer uitkomen op 100-200 calorieën. Als je een gezond gewicht hebt kun je eventueel iets meer nemen.

 

Mijn conclusie als voedingsdeskundige

Noten zijn inderdaad gezond, maar bevatten ook ontzettend veel calorieën. Als je veel noten eet, kom je gemakkelijk aan. Zeker als je wilt afvallen, raad ik aan om voor een tussendoortje te kiezen dat ongeveer 100-200 calorieën bevat. Als je tevreden bent met je gewicht, kun je hier iets flexibeler in zijn.

 Onthoud dat af en toe meer noten eten dan mijn aanbevolen portiegrootte echt niet erg is. Maak er echter geen gewoonte van.

 

Auteur: Gerdy Beelen, Gezondheidswetenschapper en Voedingsdeskundige

 



«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.