• Professionele begeleiding
  • Advies op maat
  • Betrouwbaar en betrokken
  • Geen verwijzing nodig

Hoe kan het dat je niet afvalt terwijl je weinig eet?

Hoe kan het toch dat je maar niet afvalt terwijl je weinig probeert te eten? In het artikel van vandaag deel ik vier veel voorkomende oorzaken die ik in mijn praktijk voorbij zie komen. 

Wanneer val je af?

Je valt af wanneer je voor langere periode minder calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt. Dit kun je op twee manieren bereiken:

1. Je calorie-inname verlagen: je calorie-inname verlagen doe je door minder en/of gezonder te gaan eten.

2. Je calorieverbruik verhogen: je calorieverbruik verhogen doe je door meer te bewegen of te sporten.

 


Hoe kan het dan dat je niet afvalt terwijl je weinig eet? 

➥ Weinig eten, weinig calorieën?

Er wordt al snel gedacht dat je om af te vallen weinig moet gaan eten. Dat is echter niet het geval. Je kunt wel weinig eten op een dag, maar als je alleen maar kiest voor calorierijke producten zul je alsnog niet afvallen. Ook gezonde producten kunnen erg calorierijk zijn. Een handje noten bevat bijvoorbeeld al snel 150 calorieën en een lepel olijfolie bevat 90 calorieën. Hierdoor kan ook een gezond voedingspatroon heel calorierijk zijn en erin resulteren dat je geen gewicht verliest.


➥ Voedingsinname secuur bijhouden

Wanneer je wilt afvallen, kan het ontzettend helpen om een app zoals 'MyFitnessPal' of 'Mijn Eetmeter' te gebruiken. Wel is het dan belangrijk dat je je voeding heel secuur invult. De praktijk leert dat mensen vaak vergeten om écht alles in te vullen wat zij op een dag binnenkrijgen. Zo kan het zijn dat je denkt dat je onder je energiebehoefte bent gebleven, maar in werkelijkheid zit je er op of zelfs overheen.


➥ Je energiebehehoefte is veranderd

Misschien eet je weinig ten opzichte van wat je vroeger deed. Als we ouder worden, gaat onze energiebehoefte naar beneden. Als je zestig bent kun je vaak niet meer dezelfde hoeveelheid eten als toen je twintig was zonder in gewicht aan te komen. Ook wanneer je behoorlijk wat bent afgevallen is je energiebehoefte niet meer hetzelfde als toen je nog zwaarder was. Zodra je dichter bij je streefgewicht komt, heeft je lichaam dus minder voedsel nodig. Vergeet jouw energiebehoefte dus niet aan te passen aan de huidige omstandigheden.


➥ Toegenomen spiermassa

Ook is het mogelijk dat je door meer te bewegen en regelmatig te sporten je meer spieren hebt gekregen. Spieren zijn zwaarder dan vet. Hierdoor kan het lijken alsof je niet afvalt. 

 

 

Auteur: Gerdy Beelen, Gezondheidswetenschapper en Voedingsdeskundige

 



«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.