• Professionele begeleiding
  • Advies op maat
  • Betrouwbaar en betrokken
  • Geen verwijzing nodig

Gezond barbecueën - 20 tips van een voedingsdeskundige

Eindelijk is het mooi weer en direct ruik je buiten overal de geur van barbecues en hoor je het rumoer van gezelligheid. Wie is er niet gek op zomerse barbecues? Een barbecue is doorgaans een gezellig eetfestijn. Valkuilen daarbij zijn de vaak de veel te grote porties vlees, rijkelijk gevulde pastasalades, sausjes, brood en natuurlijk de nodige alcohol. Hierdoor is barbecueën vaak niet de meest verantwoorde keuze als je goed voor je lichaam wilt zorgen.  In het artikel van vandaag deel ik daarom maar liefst 20 tips hoe je een gezellige zomerse barbecue heel makkelijk een stuk gezonder kunt maken. 

Moet je altijd de meest gezonde keuze maken?

Het is echt niet altijd nodig om de meest gezonde keuze te maken. Af en toe kun je jezelf natuurlijk gewoon lekker laten gaan en  eten en drinken waar je zin in hebt. Wanneer je echter op je gewicht probeert te letten of de komende tijd meerdere barbecues gepland hebt staan, is het misschien wel handig om  te weten hoe je op een simpele manier je barbecue-avond een stukje gezonder kunt maken. 

20 tips van een voedingsdeskundige


Tip 1. 

Kies voor volkoren stokbrood.

Tip 2.

Neem niet te veel stokbrood met kruidenboter.

 

Tip 3.

Zorg voor veel groenten die je rauw kunt eten, zoals tomaat, komkommer, radijs, wortel of paprika. Heerlijk voor tijdens het wachten tot het eten op de barbecue klaar is. 

 

Tip 4.

Kies voor magere vlees- en vissoorten. 


Tip 5.

Kies voor onbewerkt vlees, zoals filet of steak, in plaats van worstjes, hamburger, spek en ander bewerkt vlees.

 

Tip 6. 

Marineer zelf je vlees en vis. Door te marineren heb je minder behoefte aan sausjes.

Tip 7. 

Maak een fruitsalade.


Tip 8. 

Leg een banaan of appel met kaneel op de barbecue. 


Tip 9. 

Maak zelf lekkere magere sausjes, bijvoorbeeld knoflooksaus of tzatziki.


Tip 10. 

Verwijder verbrande stukjes. Zo voorkom je dat je polycyclische aromatische koolwaterstoffen binnenkrijgt, die zijn mogelijk kankerverwekkend.

 

Tip 11.

Probeer langzaam te eten. Je hebt vaak de neiging om (zeker in het begin als je trek hebt) veel te eten. Hierdoor merk je minder snel dat je voldoende hebt gegeten. Neem de tijd voor het eten en probeer alles goed te proeven en vaak te kauwen.

Tip 12.

Probeer de hoeveelheid vlees die je eet te beperken en vul de rest aan met rauwkost, salades en eventueel brood of aardappel.

 

Tip 13.

Je kunt de hoeveelheid vlees beperken door te kiezen voor kleinere stukken vlees, zodat je toch een beetje kunt proeven van alle aangeboden vleessoorten.

 

Tip 14. 

Maak groentespiesjes voor op de barbecue, of leg er een maïskolf op.

 

Tip 15. 

Alcoholische dranken tikken hard aan in calorieën. Drink liever water, spa rood of eventueel light frisdranken, crystal clear of rivella. 

 

Tip 16. 

Serveer een bakje fruit als toetje of maak zelf ijs van vers fruit.

 

Tip 17. 

Beperk de olie waarin je bakt 

 

Tip 18. 

Wanneer je 's avond een barbecue gepland hebt, probeer dan de rest van die dag gezonde en verantwoorde keuzes te maken.

 

Tip 19. 

Eet voldoende gedurende de dag. Begin niet te hongerig aan een barbecue.

 

Tip 20. 

Geniet! Fijne herinneringen maken en genieten van lekker eten en goed gezelschap is ook heel gezond.  

 

Conclusie

Ik wil je meegeven dat het allerbelangrijkste natuurlijk is dat je geniet wanneer je aan het barbecueën bent. Een zomerse barbecue is voornamelijk gewoon heel leuk, lekker en gezellig. En een keertje wat ongezondere keuzes maken kan ook echt geen kwaad. Toch kan het wel degelijk handig zijn om een aantal richtlijnen te hebben waar je op kunt letten wanneer je wél graag gezonde keuzes wilt maken tijdens een barbecue. 

 

Auteur: Gerdy Beelen, Gezondheidswetenschapper en Voedingsdeskundige

 



«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.