• Professionele begeleiding
  • Advies op maat
  • Betrouwbaar en betrokken
  • Geen verwijzing nodig

Schuldgevoel na ongezond en veel eten

Als voedingsdeskundige begeleid ik veel mensen naar een gezondere leefstijl. Daarbij merk ik dat de kans van slagen een stuk groter is als iemand kan accepteren dat het af en toe iets minder goed zal zijn. Mensen die van zichzelf verwachten alleen maar gezond te eten voor een bepaalde periode, vallen vrijwel altijd terug in hun oude patroon.

Een schuldgevoel helpt je niet verder

Het is heel normaal dat je af en toe neigt naar een schuldgevoel. Natuurlijk baal je soms van jezelf als je een hele reep chocolade naar binnen hebt gewerkt, terwijl je eigenlijk maar 1 stukje wilde nemen. Uiteindelijk heb je echter helemaal niets aan dat schuldgevoel. Sterker nog, het maakt alleen maar dat je je slecht voelt over jezelf, waardoor je waarschijnlijk alleen nog maar meer ongezonde dingen gaat eten.


Mijn tip als voedingsdeskundige

Probeer je schuldgevoel om te draaien. Corrigeer jezelf zodra je het schuldgevoel voelt opkomen. Het is alleen maar menselijk om je af en toe helemaal te laten gaan. Uiteindelijk genoot je ervan op dat moment. Probeer er dus nuchter naar te kijken en lach om jezelf. Besef dat jouw gezonde leven écht niet verpest is door één (of een paar) ongezond moment. Juist door positief te denken, kun je het gezonde leven makkelijker weer oppakken.

 

Auteur: Gerdy Beelen, Gezondheidswetenschapper en Voedingsdeskundige 

 



«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.