• Professionele begeleiding
  • Advies op maat
  • Betrouwbaar en betrokken
  • Geen verwijzing nodig

Zo doorbreek je patronen

➥ Als ik verdrietig ben gun ik mezelf chocolade
➥ Een wijntje is gezellig
➥ Na het eten hoort een toetje
➥ Vrijdag is patatdag
➥ Ik beloon mezelf met lekker eten als ik een goed cijfer haal
➥ Bij een film kijken hoort chips
➥ Bij de koffie neem ik altijd een koekje

Patronen en gewoonten

Je herkent vast een van de bovenstaande patronen. Door iets vaker te doen en te blijven herhalen door de jaren heen, ontwikkel je een gewoonte. In ons leven ontwikkelen we allemaal bepaalde gewoonten en patronen, ook rondom voeding. Helaas dragen deze patronen vaak niet bij aan jouw huidige doel; namelijk afvallen of gezond leven.

 


Mijn tips als voedingsdeskundige:


1. Kijk hoe je het jezelf makkelijker kunt maken. Je kunt jezelf bijvoorbeeld een nieuwe gezondere gewoonte aan leren zoals een stuk fruit bij de koffie nemen in plaats van dat koekje. Dit is vaak makkelijker dan helemaal niets bij de koffie nemen.

2. Houd je doel goed voor ogen. Gewoontes doorbreken gaat makkelijker als je heel helder hebt waarom je dit wilt.

3. Patronen doorbreken kan écht. Binnen 20 tot 30 dagen ontwikkel je al een nieuwe gewoonte. Geef dus niet op.

4. Verwacht niet van jezelf dat je een patroon in één dag helemaal doorbreekt. Dat heeft tijd nodig. Wees dan ook niet teleurgesteld of boos op jezelf wanneer je een keer terugvalt in je oude patroon, maar pak het de dag erna gewoon weer op.


Auteur: Gerdy Beelen, Gezondheidswetenschapper en Voedingsdeskundige

 



«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.