• Professionele begeleiding
  • Advies op maat
  • Betrouwbaar en betrokken
  • Geen verwijzing nodig

Wat zijn vezels precies?


Dat het goed is om veel vezels te eten dat weten we bijna allemaal. Maar wat zijn voedingsvezels precies en waarom zijn vezels eigenlijk zo goed voor je?

Soorten voedingsvezels

Vezels zijn voedingsstoffen die niet worden opgenomen door de dunne darm. Zo bereiken ze de dikke darm zonder verteerd te worden. Er zijn 2 soorten voedingsvezels:

1. Afbreekbare vezels: deze soort vezels vormt een voedingsbodem voor goede bacteriën. Hoe meer goede bacteriën, hoe beter de weerstand tegen ziektes. Ook houden ze vocht vast. Dit maakt de ontlasting zachter, zodat het beter door de darmen kan voortbewegen.

2. Niet-afbreekbare vezels: deze soort vezels geeft een verzadigd gevoel na het eten en ze helpen de stoelgang soepel te houden.

 

De gezondheidsvoordelen van vezels

Ik heb de voordelen van voldoende vezels eten voor je op een rijtje gezet:

➥ Vezels zorgen voor een goede darmwerking
➥ Vezels zorgen voor soepele ontlasting
➥ Vezels verhogen indirect de weerstand
➥ Vezels geven een verzadigd gevoel, wat gewichtstoename helpt voorkomen
➥ Vezels houden de bloedglucosewaarden relatief stabiel (dit is ook heel gunstig voor mensen met diabetes)



Mijn advies als voedingsdeskundige

Het Voedingscentrum adviseert een inname van 30 gram vezels voor een volwassen vrouw en 40 gram vezels voor een volwassen man. Vezels vind je voornamelijk in volkoren producten, groenten, fruit, noten, zaden en peulvruchten. Gebruik dus zoveel mogelijk volkoren producten in plaats van de ‘witte’ varianten, eet veel groenten en iedere dag twee stuks fruit. Op deze manier zit jouw vezelinname helemaal goed.

 

Auteur: Gerdy Beelen, Gezondheidswetenschapper en Voedingsdeskundige 

 



«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.