• Professionele begeleiding
  • Advies op maat
  • Betrouwbaar en betrokken
  • Geen verwijzing nodig

Kom je aan van één dag ongezond eten?

Gepubliceerd op 4 februari 2021 om 12:38

Je probeert af te vallen, gezond te eten, lekker te sporten en dan opeens is daar een 'slechte' dag. Je eet ongezond(er) en meer dan je eigenlijk zou willen met een schuldgevoel en paniek tot gevolg. Eén dag heb je jezelf laten gaan en nu geeft de weegschaal alweer 2 kilo meer aan. Je was zo goed bezig, maar nu is alles verpest. Dit is een gedachte die velen zullen herkennen. Is nu al het harde werk voor niets geweest? Hoe zit dit en kun je daadwerkelijk aankomen na één dag ongezond eten? 

 

De energiebalans 

Er gaat dus energie je lichaam in, en er gaat energie uit. Als je over langere tijd net zoveel energie binnenkrijgt als je verbruikt, dan kom je niet aan. Dat noem je de energiebalans. Als je wilt afvallen, zul je voor een langere periode minder calorieën moeten innemen dan dat je verbruikt. Veel mensen kiezen ervoor om hun verbruik iets te verhogen met behulp van beweging, in combinatie met een lagere energie inname door gezonde voeding. Voor een gezonde manier van afvallen raad ik vaak aan om zo’n 300-500 calorieën onder jouw persoonlijke energiebehoefte te blijven. Eet je meer dan je verbruikt? Dan ontstaat er een overschot aan energie en dit slaat je lichaam vervolgens op als lichaamsvet. Wat ervoor zorgt dat we in gewicht aankomen. Aankomen in gewicht gebeurt over het algemeen wanneer je een langere periode meer energie uit voeding haalt dan je lichaam nodig heeft of verbruikt.


Hoeveel kun je aankomen in één dag?

Om 1 kilo vet aan te komen zou je ongeveer 7000 calorieën meer moeten eten dan je eigenlijk nodig hebt. Laten we voor het gemak zeggen dat een dag behoefte van een vrouw rond 2000 calorieën ligt en die van een man rond de 2500 calorieën  (in werkelijkheid verschilt dit aanzienlijk per persoon). Als vrouw zou je dan dus in totaal 9000 calorieën op één dag moeten eten om 1 kilo aan te komen. Voor een man betekent dit dat je zo'n 9500 calorieën moeten eten om 1 kilo aan te komen. Het is een behoorlijke uitdaging om hier aan te komen, óók op een dag dat je jezelf helemaal laat gaan. In werkelijkheid zal je waarschijnlijk hooguit 3500kcal tot 4000 kcal meer eten dan jouw persoonlijke energiebehoefte als je behoorlijk ongezond eet en drinkt. Dit komt er op neer dat je dus ongeveer 0,5 kilo in vet zult aankomen.

 

Toch zegt de weegschaal iets anders

Maar is zo'n uitspatting nu echt zo slecht voor je? Verpest je dan meteen jouw afvalproces of gezonde voedingspatroon? Als je de weegschaal een dag later moet geloven: ja. De weegschaal zal aangeven dat je in één dag 2 kilo zwaarder bent geworden, hoe zit dat dan? Dit heeft een aantal redenen. De voeding die je de vorige dag hebt gegeten zit allemaal nog in je lichaam. Je darmen zitten dus voller. Een deel zal binnen 48uur gewoon weer verdwijnen wanneer je naar de wc gaat. Als je ongezonde voeding eet, bevat dit daarnaast vaak veel koolhydraten en zout. Hierdoor vergroot je glycogeenvoorraad in je spieren en zal je lichaam meer vocht vasthouden. Dit zul je terugzien in het getal op de weegschaal. 

 

Mijn advies

Raak niet in paniek. Je zult namelijk merken dat je lichaam zich ook weer aanpast en dat een deel van het gewicht er na één of twee dagen alweer af is. Mijn advies is dan ook om na zo'n dag gewoon je normale ritme weer op te pakken. Ga niet minder eten om de aangekomen kilo's te compenseren. Let er dus op dat je voldoende en voedzaam eet tijdens het ontbijt, de lunch en de warme maaltijd. Wanneer je te weinig gaat eten, vergroot je namelijk de kans op snacktrek.

Daarnaast kun je overal een les uit trekken. Bedenk jezelf dus liever of je écht hebt genoten van jouw ongezonde dag. Als dat zo was, dan is dat helemaal prima voor af en toe. Ook wanneer je in een afvalproces zit, kun je prima genieten van ongezondere producten. Maar heb je eigenlijk helemaal niet genoten? Dan is dit misschien iets om bij stil te staan. Vond je datgene wat je at wel echt lekker? Heb je gegeten vanuit bepaalde (negatieve) gevoelens? Heb je het wel bewust gegeten? Hoe wil je het de volgende keer anders doen?

We zijn allemaal mens, dus afvallen en gezond leven zal nooit in één keer helemaal goed gaan.  Als je gezond gaat leven of probeert af te vallen kan ik je van tevoren al zeggen dat het een keer niet goed zal gaan.  De truc is dus om een terugval te accepteren en je gezonde eetpatroon de volgende dag weer op te pakken. Afvallen en gezond leven heeft heel veel te maken met de juiste instelling. Ga jezelf dus niet wijsmaken dat je gezonde leef- en eetpatroon na één uitspatting geen zin meer heeft. 

 

 

 

Ongezonde producten horen ook bij een gezonde leefstijl

Het is belangrijk om te investeren in een gezonde leefstijl die bij je past, waarbij je jouw lichaam dagelijks voorziet van de juiste voedingsstoffen. Maar maak vooral ook ruimte voor momenten waarop je kunt genieten van minder gezonde producten. Helemaal nooit meer wat ongezonds eten of drinken of jezelf bepaalde producten verbieden houdt echt niemand vol. Hanteer een gezonde levensstijl die bij je past en laat die de boventoon voeren. Dan kun je af en toe ook volop genieten van iets wat minder gezond is, zonder schuldgevoelens. Door jezelf dit ook te gunnen creëer je de juiste balans die bijdraagt aan een gezond lichaam én aan jouw geluk. 


Conclusie

Het gewicht dat je na één dag ongezond eten bent aangekomen is dus echt niet allemaal vet. Het merendeel is vocht en een klein deel is restproduct van je voeding, wat je gewoon weer uitpoept. Als je een keer een eetbui hebt en een hele chocoladereep en zak chips naar binnen werkt, ben je daardoor niet ineens ongezond. Je bent op dat moment misschien niet heel gezond bezig, maar dat betekent niet dat jouw hele leefstijl ineens ongezond is of geen zin meer heeft.  Je was goed bezig en dat ben je nog steeds, ook na een moment van ongezond eten.  Misschien was dit precies wat je nodig had. Het zorgt er misschien wel voor dat je gezond eten vanaf nu weer een stuk makkelijker kunt volhouden of je kunt er een bepaalde les uit trekken. Gun jezelf soms ook eten waar je ontzettend van geniet, maar wat misschien iets minder gezond is. Af en toe een uitspatting kan dus echt geen kwaad. Het belangrijkste is dat je niet structureel te veel eet en drinkt, want dan zul je in gewicht aankomen.

 

Auteur: Gerdy Beelen, Gezondheidswetenschapper en Voedingsdeskundige 

 


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.